Pixabay

Vroegstadium longkanker achterhaald met bloedtest

Slechts een buisje bloed om de meest voorkomende vorm van longkanker op te sporen. Binnen enkele jaren is het mogelijk, blijkt uit onderzoek van VUmc. Met 91 procent zekerheid kan worden vastgesteld of iemand vergevorderde, niet-kleincellige longkanker heeft. Ook kan de bloedtest met een zekerheid van 81 procent, longkanker in een vroeg stadium vaststellen.

Bij meer dan 700 personen werd het bloed geanalyseerd op de aanwezigheid van longkanker. De bloedtest analyseert in bloedplaatjes het RNA, waarin genetische kenmerken zitten. Met behulp van algoritmes en wiskundige berekeningen kunnen de onderzoekers longkanker opsporen. Met deze ontdekking komt de (vroege) opsporing van kanker in bloed weer dichterbij.

Volgens onderzoeker Tom Würdinger van het Cancer Center Amsterdam krijgen veel patiënten pas klachten als de longkanker is uitgezaaid en behandeling lastiger is. ‘Dankzij bloedtesten kan niet-kleincellige longkanker in een vroege fase worden opgespoord en behandeld, een fase waarin de overleving van patiënten significant beter is dan wanneer de tumor al is uitgezaaid. Nu is dit laatste nog een bekend beeld helaas.’

Toekomstige diagnoses veelal via bloed

In de toekomst hoeft een patiënt minder biopten en CT-scans te ondergaan om longkanker op te sporen. De verwachting is dat toekomstige diagnoses veelal via bloed zal plaatsvinden. Door vroege opsporing stijgen de overlevingskansen van patiënten. ‘Het uiteindelijke doel van de opsporing van kanker via lichaamsvloeistof, zogenoemde liquid biopsies, zoals bloed, is om alle soorten kanker met 1 test te kunnen opsporen’, aldus onderzoeker Myron Best.

Würdinger verwacht dat in de toekomst vervelende mammografieën en coloscopieën voor screening op borst- en darmkanker minder nodig zijn. ‘Grootschalige screeningsprogramma's zullen nodig zijn voor het afnemen van bloed voor de opsporing van kanker. Cancer Center Amsterdam heeft hiervoor het Liquid Biopsy Center opgericht met als doel de ontwikkeling van bloedtesten voor de detectie van kanker te versnellen. Net zoals zwangere vrouwen nu al door de NIP-test via bloedafname kunnen zien of hun ongeboren kind mogelijk genetische afwijkingen heeft. Deze lijn willen we voortzetten.' De verwachting is dat bloedtesten waarmee verschillende kankersoorten opgespoord kunnen worden, wereldwijd binnen enkele jaren op de markt komen.

Swarm Intelligence

In deze studie is voor het eerst gebruik gemaakt van Swarm Intelligence bij een bloedtest. Het is te vergelijken met zwermen van vogels: algoritmes die continu nieuwe combinaties van genen vormen. Zo worden ze steeds beter in het herkennen van kanker in bloed. Zelflerende zoekalgoritmes in het opsporen van kanker is veelbelovend.

Best en Würdinger publiceren het onderzoek in het Amerikaanse vakblad Cancer Cell. De conclusies van het artikel wordt door ongeveer 50 medici en wetenschappers onderschreven.

Kankervaccin

Arjan Griffioen, hoogleraar angiogenese in het VUmc Cancer Center, zet samen met zijn onderzoeksgroep in op een vaccin tegen kanker. Het vaccin moet voorkomen dat de tumor bloedvaten vormt. Hij werkt samen met zijn team aan een onderzoek gericht op angiogenese van bestaande tumoren om een middel te vinden die het immuunsysteem activeert tegen de eerste fase van angiogenese, een proces dat al optreedt voordat er sprake is van kanker. Eén van de vaccins zit in een fase 1 klinische studie, maar in de call van het Cancer Research UK gaat het om een preventief vaccin.

Met het onderzoek wil Griffioen gezonde mensen vaccineren die een verhoogde kans hebben om kanker te krijgen. Het gaat dan om mensen met BRCA1 mutaties en een groep met het Lynch syndroom, zij hebben gemiddeld 80 procent kans op het krijgen van darmkanker.

Vaccin tegen terugkeer huidkanker

Bij het Radboudumc vindt op dit moment een experimentele behandeling plaats voor patiënten met een uitgezaaide vorm van huidkanker die recentelijk een lymfeklieroperatie hebben gehad. In welke mate de therapie met lichaamseigen dendritische cellen de terugkeer van kanker kan voorkomen, moet de studie uitwijzen. Ook kijken de onderzoekers naar de effecten van dendritische cellen op de overleving, veiligheid, afweerreacties, kwaliteit van leven en de kosteneffectiviteit van de zorg. Al meer dan driehonderd patiënten zijn behandeld met de experimentele behandeling. De immuuntherapie wordt niet alleen toegepast bij huidkanker, inmiddels wordt het ook experimenteel toegepast bij het Lunch syndroom of HNPCC (dikke darmkanker) en de ziekte van Kahler (kanker van de bloedcellen).

Longkanker
VUMC