Afbeelding Pixabay

Sommige borstkankerpatiënten gebaat bij latere borstreconstructie

Patiënten met een combinatie van factoren die een verhoogd risico geven, zoals obesitas, diabetes of roken, zouden gebaat zijn als de borstreconstructie met een implantaat later plaatsvindt dan vlak na de mastectomie. Volgens Amerikaanse onderzoekers zou dit het risico op ernstige wondcomplicaties kunnen verminderen. De resultaten zijn gepubliceerd in JAMA Chirurgie

Borstreconstructie vlak na de mastectomie wordt doorgaans aangeraden, vanwege de psychosociale voordelen en omdat dit een beter cosmetisch resultaat oplevert. Hierbij is echter niet gekeken naar de risico’s op complicaties na de operatie.

Zorgverzekeraar

Onder leiding van Margaret Olsen van de Washington University School of Medicine in St. Louis en collega’s zijn in een retrospectieve cohortstudie de gegevens onderzocht van 17.293 vrouwen in de leeftijd van 18 tot 64 jaar die in de periode van januari 2004 tot en met december 2011 een mastectomie ondergingen. De gegevens waren afkomstig van commerciële zorgverzekeraars uit 12 verschillende staten in de VS.

Postoperatieve wondinfecties

De onderzoekers ontdekten dat de vrouwen die meteen na de mastectomie een borstreconstructie met een implantaat kregen, vaker last hadden van postoperatieve wondinfecties en niet-besmettelijke wondcomplicaties. Bovendien liepen de vrouwen met deze wondinfecties of -complicaties een groter risico op het krijgen van verdere complicaties als zij opnieuw onder het mes moesten voor een chirurgische ingreep aan de borst.

Risicofactoren

De onderzoekers geven aan dat de gekregen database niet ideaal is omdat die in eerste instantie voor administratief gebruik bedoeld was. Toch vinden ze hun bevindingen overtuigend genoeg om te stellen dat bij het bespreken van de borstreconstructie ook gekeken moet worden naar het risico op van wondcomplicaties. Vooral voor vrouwen met een combinatie van bepaalde hogere risicofactoren kan het lonend zijn om de borstreconstructie met een implantaat later uit te voeren.

borstkanker
borstrecontructie