309
0
 
Wikipedia

Nieuwsupdate en blog over zinvolle media over de oncologie en al het andere

Weinig tijd maar wél up-to-date blijven over actualiteiten met een bruggetje naar de oncologie? Scrol op uw gemak langs de selectie van het meest opvallende oncologie gerelateerde nieuws van de afgelopen periode, onder de blog over journalistiek in de oncologie.

 

‘Wat wíl je eigenlijk met jouw website dat eh..Oncology.nl’. Ik heb een zakelijk telefoongesprekje met een man die interesse heeft in het wel en wee van de oncologie. Een netwerk gesprek waar misschien iets uit kan rollen, maar misschien ook niet. Doe ik niet meer zo snel, maar heel af en toe heb ik een spontaan intuïtief gevoel. Bij zijn vraag krijg ik kanttekeningen over dit gesprek en ik vraag in een flits af of zo’n soort vraag ooit ook gesteld is aan een pionier van een krant die nu vreselijk succesvol is.  Waarom begin je een krant?

 

Bij zo’n vraag, die me een paar keer vaker is gesteld over Oncology.nl voel ik me niet zo serieus genomen, maar ik heb altijd getracht professioneel en nuchter te blijven kijken naar mijn product, mijn werk, om te bepalen of wat ik doe, er toe doet. En wat het me oplevert.

 

Deze vraag werd mij dus gesteld, nadat ik levendig vertelde dat ik een paar uur in de week met journalistieke passie werk voor mooie stukken voor dit platform. Een journalistiek oogje in het zeil houden in de oncologische wereld. Als journalist die veel verstand heeft van oncologie zie ik het als mijn taak om dit te onderhouden.

 

“Wat doe je dan eigenlijk. Leeft de website nog wel?” Nog zo’n vraag, waarbij ik mijn best doe op een niet al te beledigde toon te antwoorden. Het was een, zoals hij zichzelf noemde, commerciële man. Wellicht wat in de war omdat hij geen advertenties op Oncology.nl ziet, een bodemloze put in zijn ogen? Ik zucht… “Oh,”zei hij ineens, “…het is je uithangbord voor jouw journalistiek?”

 

Na doorpraten over journalistiek zei hij: ”Ik zoek de media nou niet echt op. Ik weet eigenlijk niet of het wat toevoegt’. Die vraag doet mij terugdenken aan een gesprek met een politicus die op dat moment erg negatief en teleurgesteld was over de journalistiek omdat ze in zijn privéleven roerden op een erg onaangename manier. Ik maakte hem duidelijk wat ík via media wil bereiken. Dat klinkt voor menig journalist misschien als oude koek, maar blijkbaar zijn er nog veel partijen die niet inzien hoe media makers de maatschappij toch echt een beetje mooier of beter kunnen maken zonder statements te pushen. Ik zei hem dat goed gebruik van media mensen kan verbinden, inspireren of bewuster maken. Hij was positief verrast door dit inzicht.  

 

De vraag wat ik nu eigenlijk wil met Oncology.nl kreeg ik twee jaar geleden ook toen ik bedrijven langs ging om mijn actualiteiten website inclusief redactie probeerde aan de man te krijgen, misschien lichtelijk naïef, want mét redactie statuut. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om dat los te laten. Tja, dat is hem dus niet geworden. Noem het naïef, maar ik wilde het een gooi geven om het collectief en commercieel aan te bieden aan een aantal bedrijven en organisaties tezamen, maar met een onafhankelijke redactie. Ik heb zelfs met een zorgverzekeraar gepraat. Die geloofde niet in de potentie van neutrale journalistiek in de oncologie, wist niet wat hij ermee moest, zei hij…

 

De bedrijven die wel in mijn ambities, doelen en redactiestatuut geloven, lopen tot nu toe nog tegen hun interne juridische regelgeving aan. Door mijn communicatie bureau Media4Oncology, dat onafhankelijk draait van de website, rookt de schoorsteen inmiddels, mét toch die journalistieke website. Puh!

 

Want zijn mediaberichten, schrift, beeld of radio slechts eindeloze discussies, veel gelul en gefoeter, een schreeuw om aandacht of soms gewoon een hoop, een verlangen om iets te kunnen veranderen. De hoop op bijvoorbeeld een forse toelage voor meer onderzoek, kortom; belangen. Dat is voor sommige mensen een vies woord, maar dat is maar hoe je het bekijkt.  

Want hoe zit dat dan met geloof, het geloof in de waarheid van hersenspinsels dat het schrift of de microfoon bereikt. Hoe ziet het dan met de keus voor een specifieke specialisatie of aandachtspunt waardoor talenten zich ontplooien als een ontluikend bloem, waardoor je je gedreven voelt om funding te krijgen omdat je als onderzoeker iets op het spoor bent wat er toe doet, maar wat toch nog beter uitgezocht moet worden. Is dat een belang? Ja! So what.  Als een ander beter wordt door aandacht voor een bepaalde boodschap, mits op integere gronden en zonder dat ego’s de overhand krijgen, dan is dat in ieders belang.

 

Dus als ik hoor ‘Wat is nou eigenlijk de bedoeling van jouw website oncology.nl’,  beginnen mijn ogen tegenwoordig te rollen. Het is een mening, geen theorie. Ja ik ben nog klein, maar ik doe er toe.

 

Wat wil een krant met zijn artikelen, wat wil een mediabedrijf met zijn verhalen, wat wil een radiomaker met zijn gesprek of zijn muziek. Mediaprofessionals willen ‘alleen maar’ gelezen en gehoord worden, anders waren we wel iets anders gaan doen. Bakker geworden ofzo. Ze willen er met media toe doen, het liefst zodat het impact heeft op de lezer en misschien wel op de maatschappij. Of misschien alleen een gevoel overbrengen, de energie die zij zelf krijgen van muziek, puur omdat het een positieve impuls kan geven aan anderen. Dus bloggers, schrijvers, journalisten laat je niet gek maken door onbegrip of nonchalance van anderen en blijf schrijven,  publiceren, mooie media maken, al helemaal als het journalistiek is (en nu praat ik ook een beetje tegen mijzelf).

 

Kelly Nijhof 

 

Meest gelezen artikelen op Oncology.nl  

1. Nazorg bij kanker in opmars

2. Bankensector kan schulden voorkomen van kankerpatiënten

3. Hormoontherapie 5 jaar na borstkanker vaak overbodig

4. Nieuwe genetische oorzaken borstkanker ontdekt

5. Isotoop kan schade voorkomen door chemotherapie

 

Landelijke nieuws

Megaclaim om 'kanker door talkpoeder' afgewezen

Ex-kankerpatiënten niet goed voorgelicht over klachten

Wie wil het geneesmiddelenagentschap nou niét?

Loodzwaar, maar beloftevol: nieuwe kans voor een borstkankerbehandeling

Suiker maakt kanker agressiever

Als de mens dood is, danst de kanker op tafel

 

Regionaal nieuws

Tuchtklacht over missen zeldzame vorm van kanker in Isala

Bestraling bij kanker straks ook in Apeldoorn

Studenten pimpen infuuszakjes voor kinderen met kanker

Kernreactor Petten laat in campagne zien dat het kanker geneest (en geen kernenergie maakt)

Nazorg bij kanker in opmars

Borstreconstructie uit bovenbeen bewezen succesvol

 

Economisch nieuws en samenwerkingen

Bankensector kan schulden voorkomen van kankerpatiënten

6,5 miljoen euro voor meer en betere oncologische studies

Fraude in de zorg

Pharmabedrijf Eurocept neemt Franse branchegenoot over

Japanese tycoon wants to invest $880 billion in tech

Kwaliteit pancreaschirurgie in Nederland goed

 

Politiek en overheid

De nieuwe mannen op VWS

Hoorzitting over fusie AMC en VUmc

 Reacties op brief Schippers over gelijke toegang geneesmiddelen in EU

‘Kabinet wil niet stilstaan op medisch-ethisch vlak’

‘Geld naar zorg in plaats van multinationals’

 

Wetenschap en diagnostiek 

UMCG start onderzoek naar de zorg aan jongvolwassenen met kanker

Wetenschap: verpleegkundige interventie effectief bij nazorg kanker

Wetenschappers ontdekken 72 nieuwe mutaties die tot de ontwikkeling van kanker kunnen leiden

‘It’s just bad care’: Many breast cancer patients receive more radiation than needed

Colorectal cancer screening should start at 45, new research shows

One in nine American men has oral HPV, study finds

Isotoop kan schade voorkomen door chemotherapie

Nieuwe genetische oorzaken borstkanker ontdekt

Borstkanker bij mannen vaak nog onbekend  

Grotere afname longontstekingen bij slokdarm kankerpatiënten door betere nazorg

Snelle inwendige bestraling voor borst kankerpatiënten -  

Isotoop kan schade voorkomen door chemotherapie

Plakken op pagina: 
Tags: 
nieuwsoverzicht
Nieuwsupdates
Kelly Nijhof Oncologie
Registreer en beoordeel zelf
0
Nog geen stemmen
Deel dit bericht!
Openbaar
Persoonlijk