458
0

Nieuwe test verbetert individuele borstkankerzorg

Agilent Technologies en Agendia breiden de samenwerking uit door gezamenlijk een RNA Seq kit-versie van de bestaande MammaPrint- en BluePrinttests te ontwikkelen. De nieuwe test moet toegankelijk worden voor borstkankerpatiënten wereldwijd. Zo kunnen meer patiënten een betere geïndividualiseerde behandeling krijgen.

 

De MammaPrint bepaalt of de kans op uitzaaiing bij vroegstadium borstkanker. De BluePrint kan door de analyse van 80 genen borstkanker indelen in één van de vier moleculaire subtypes. Deze resultaten helpen bij het voorspellen van het klinische verloop bij vrouwen met vroeg stadium borstkanker. En nu moet de nieuwe RNSseq kit die gebruik maakt van het ‘target enrichment’ systeem de MammaPrint- en BluePrinttests verder ontwikkelen tot next-generation sequencing assays.

 

Zo kunnen tests worden uitgevoerd in een gedecentraliseerde setting, waardoor deze tests wereldwijd toegankelijk worden voor patiënten. Op die manier kunnen patiënten de tests uitvoeren in het behandelde ziekenhuis in plaats van bij een of twee Agendia laboratoria. Dit vergroot niet alleen de toegankelijkheid, maar ook dat meer kankerpatiënten een betere geïndividualiseerde behandeling kunnen krijgen. De initiële fase van de kitontwikkeling zal naar verwachting dit jaar worden afgerond, waarmee voor het eerst toegang wordt verkregen tot een aantal nieuwe markten in Europa.

 

Mark Straley, chief executive officer van Agendia is verheugd de relatie met Agilent verder uit te breiden. Volgens Straley brengt het de bedrijven weer dichterbij het realiseren van hun kernmissie: geavanceerde kankerdiagnostiek toegankelijk maken voor alle vrouwen.

Plakken op pagina: 
Tags: 
Agilent
Agendia
borstkanker
Mammaprint
BluePrint
RNA Seq kit
Registreer en beoordeel zelf
0
Nog geen stemmen
Deel dit bericht!
Openbaar
Persoonlijk