Afbeelding Wikipedia

Immunotherapie kanker werkt mogelijk ook voor hiv

Vanwege de vele overeenkomsten tussen hiv en kanker richten onderzoekers zich steeds meer op overeenkomstige behandelwijzen. Volledig genezing van hiv is nagenoeg onmogelijk, maar met name immunotherapie lijkt een veelbelovende kandidaat. De laatste updates zijn onlangs besproken op de conferentie van de Internationale Aids Society in Parijs.

Hiv-patiënten moeten doorlopend een antiretrovirale therapie (ART) volgen om het virus te blijven onderdrukken. Dat genezing niet zo eenvoudig te voorspellen is, blijkt ook uit de wisselende resultaten van met hiv geboren baby’s die meteen ART toegediend krijgen. Soms keert het virus na jaren weer terug, soms is er een kleine hoeveelheid latent in het lichaam aanwezig en soms komt het virus niet meer terug. Wetenschappers richten zich daarom op ‘functionele genezing’. Dat wil zeggen dat het virus onderdrukt blijft terwijl de patiënt niet langer continu een ART-therapie hoeft te volgen.

“Het vinden van een mogelijke functionele genezing van hiv lijkt veel op het bestrijden van remissie bij kanker,” aldus Monsef Benkirane, een viroloog van het Institute of Human Genetics in Montpellier, tijdens de conferentie in Parijs.

The Berlin Patient

Timothy Ray Brown, de ‘Berlin Patient’, is de enige mens waarvan bekend is dat hij volledig van hiv genezen is. Hij leed eveneens aan leukemie en onderging daarvoor een beenmergtransplantatie. Na afloop van de operatie bleek alle hiv uit zijn lichaam verdwenen te zijn. Brown woont in de Verenigde Staten maar staat bekend als ‘The Berlin Patiënt’, omdat hij daar eerst woonde. In 1995 werd hij hiv positief, maar sinds een stamceltransplantatie in 2007 is hij hiv-negatief. Hij kreeg twee stamceltransplantaties in Berlijn, omdat hij toen aan leukemie leed. De donor van het beenmerg was drager van een gen, dat hem immuun maakte voor hiv. Sinds die tijd neemt Brown ook geen HIV-medicatie meer. Zijn genezing staat beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Blood. Twee mannen in Bosten namen dezelfde operatie, maar bij hen bleek het virus toch weer snel terug te keren.

Immunotherapie

Hiv heeft dus meer overeenkomsten met kanker dat men op het eerste moment doet vermoeden. Zo blijkt de ziekte na de behandeling vaak nog in kleine hoeveelheden in het lichaam achter, buiten het bereik van het immuunsysteem. En zowel kanker als hiv weet het immuunsysteem te omzeilen. Vandaar de belangstelling voor de behandelmethoden van het oncologische veld. Interessante kankerbehandelingen waarvan momenteel de toepassingen voor hiv onderzocht worden, zijn onder andere anti-PD1, die als immunotherapie tegen melanoom ingezet wordt, en CAR T-celtherapie, een behandeling tegen leukemie met genetisch gemanipuleerde lichaamseigen cellen.

Minimaal invasieve immunotherapie

Vice versa werd een jaar geleden bekend dat speciale capsules die voor hiv-patienten worden gebruikt ook in te zetten zijn tegen tumoren. Het gaat om een capsule die lokaal medicijnen aan het lichaam afgeeft. Onderzoekers van de Universiteit van Texas in San Antonio ontwikkelden deze technologie oorspronkelijk voor hiv patiënten. Hoofdonderzoeker Lyle Hood bedacht dat deze capsule doorontwikkeld kan worden voor minimaal invasieve immunotherapie. Dit lijkt een uitbreiding voor de gepersonaliseerde kankerbehandeling. De capsule geeft een therapeutische dosis af gedurende enkele dagen of weken. Volgens de Amerikaanse onderzoekers zou de capsule voor elke soort aandoening kunnen werken waarbij een gedoseerde aflevering van het medicijn nodig is. Het onderzoek ging in samenwerking met Alessandro Grattoni, voorzitter van Nanogeneeskunde bij het Houston Methodist onderzoekscentrum.

hiv
the berlin patient