Hormoontherapie 5 jaar na borstkanker vaak overbodig

Bij de meeste vrouwen die een behandeling voor borstkanker in een vroeg stadium hebben ondergaan, blijkt hormoontherapie na vijf jaar nauwelijks toegevoegde waarde te hebben. Door eerder te stoppen met aromataseremmers kunnen onnodige bijwerkingen zoals stemmingswisselingen en gewrichtspijn voorkomen worden. Dit blijkt uit de zogeheten DATA-studie, uitgevoerd onder leiding van het Maastricht UMC.

Vaak wordt de eerste twee tot drie jaar het medicijn Tamoxifen voorgeschreven. Aromataseremmers wordt daarna nog voorgeschreven bij postmenopauzale patiënten. Het gebruik van dit middel is niet zonder bijwerkingen, zoals gewichtstoename, stemmingswisselingen en gewrichtspijn Voor sommige vrouwen zorgen deze bijwerkingen zelfs voor het vervroegd afbreken van de hormoontherapie.

Nauwelijks verschil tussen onderzoeksgroepen

Aan het onderzoek deden bijna tweeduizend postmenopauzale vrouwen mee die zijn behandeld voor borstkanker in een vroeg stadium. Zij gebruikten allemaal de eerste twee tot drie jaar tamoxifen. Daarna kreeg de ene helft nog drie jaar aromataseremmers en de andere helft zes jaar. Tussen de twee groepen bleek nauwelijks een verschil in het aantal vrouwen dat na deze periode nog altijd ziektevrij was. Slechts bij een kleine subgroep patiënten zorgde de langere therapie van zes jaar voor een noemenswaardige meerwaarde.

Effectief bij hormoongevoelige tumor

Volgens Vivianne Tjan-Heijnen, oncoloog bij het Maastricht UMC, vraagt dit resultaat om een nauwkeurige selectie van patiënten aan wie een verlengde therapie voorgeschreven zou moeten krijgen. Zij vindt dat het dan ook geen zin heeft om jaren medicatie te gebruiken die geen aantoonbare meerwaarde heeft. Bij iedere patiënt moet zorgvuldig worden gekeken naar de individuele behoefte aan hormoontherapie. Bij patiënten met een zeer hormoongevoelige tumor blijkt langer gebruik van aromataseremmers wél een positief effect te hebben volgens Tjan. Door de duur van de therapie met aromataseremmers te verkorten kunnen onnodige neveneffecten voorkomen worden, zonder het risico op terugkeer van de kanker te vergroten.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet Oncology.

borstkanker
hormoontherapie